dag 3 van 4 Frans-Duitse dagen door het Duitse Pfalz en Elzas (herzien)

27 mei 2018 - Rott, Frankrijk

Al beter geslapen, dat is pluspunt één, wat minder voeg wakker (een half uurtje) is pluspunt twee gevolgd door een minpuntje bij het ontbijt, gisteren wel pannenkoekjes en vandaag niet :(. ach ja, je kunt niet alles hebben natuurlijk. Ik bedoel..........drie dagen op rij prachtig weer, goed reisgezelschap, mooie routes, mooie natuur en een dag gevuld met lol, plezier en prachtige kilometers asfalt.......wie zeurt er hier, wij niet hoor, egt niet.

Vandaag wederom de korte variant uit het aanbod van routes, 232 kilometers vanaf hotel in noordelijke richting door Pfalz en Elzas om daarna weer terug richting het zuiden af te zakken. Snelheid lag behoorlijk hoger vandaag door langgerekte bochten die het ook toestaan. Zoals ook eerder kwamen we onderweg ook reisgenoten tegen op een terras of bij het voorbijrijden. laten we eerlijk zijn een bosje nederlandse kentekens op motoren in het Duitse landschap een behoorlijk eind van de landsgrenzen, valt gewoon op.

En motorreizen kunnen best spannend zijn als het je kijkt op je display en ziet dat benzinenivo-streepje 3 bereikt is, terwijl bij streepje 2 het reserveniveau bereikt word. al die tijd is er op het navigatieschermpje geen tankstation-symbool te spotten. Eerst maar eens lunchen en plan van aanpak bespreken. Google Maps geeft aan dat het dichtstbijzijnde tankstation op 15 kilometer noordelijk ligt en gesloten is. Wij reden richting zuiden, dus dat valt al af, een grotere kring om huidige locatie geeft aan tankstation in Noordoostelijke richting 23 kilometer, die valt ook af. Westelijk is tankstation 3 op een afstand van 43 kilometer. Reserve berekent automatisch een reikwijdte van 76 kilometer. We nemen de gok, dussssss binnen 76 kilometer een tankstation spotten OP de route en dan zitten we goed.

Na de lunch keurig weer door het Duitse land gestuurd en met elke heuvelklim, daalde het aantal kilometers reikwijdte gestaag, heuvel af, géén gas geven en dan winnen we weer meters. Heuvel op, niet te enthousiast op het gas en we slurpen niet zo veel. Tactisch rijden zeg maar. Op 23 kilometer nog mogelijk te rijden kwamen we een Aral station tegen, OP de route, joepie, goed gegokt.

Dat vervolgens binnen 25 kilometer 4 tankstations opduiken lijkt dan zuiver toeval, maar geeft wel vraagtekens. In ieder geval hebben we weer een leuk verhaal voor aan de diner-tafel van vanavond.

Aan de dinertafel waren we het als groep eigenlijk unaniem over eens, geslaagde reis, geslaagde dag, geslaagde vakantie, mooie momenten met voor sommigen een nat pak, door aardverschuiving afgesloten wegen die een noodzakelijke andere route vragen. Lachen om wat er nu weer meegemaakt is en een tevreden reisleider die bedankt voor aanwezigheid en toch al weer verzekerd is van nieuwe deelnemers bij een volgende trip.

volgend jaar is de reis waarschijnlijk de Eifel in, dat word smullen van mooie routes op niet te gek ver van huis, myammie..........kan ik al inschrijven?

groet, bedankt voor het lezen...... tot een volgende,

Gerard en Roos-Marie