dag 9 van de 75 passen tour, van Davos - Zwitserland naar Arabba - Italië

4 september 2023 - Livinallongo del col di lana, Italië

Zoals mij gisteren al opgevallen was tijdens de route van Münster-Geschinen naar Davos bleef de druk in mijn achterband niet stabiel. Onderweg heb ik hem wel opgepompt  naar de juiste druk maar die bleef langzaamaan dalen naar gevaarlijke waarde. met een druk van 2,2 bar ben ik aangekomen bij het hotel en  na het uitladen van de bagage mocht ik op verzoek van hotel-personeel de motor gaan verplaatsen. Toen was de druk nog maar 1,7 bar. visuele controle van de band leverde geen zichtbare beschadiging op die drukverschil verklaarbaar zou maken. ook resileider Antoine is even komen kijken en kon ook geen lek vinden. Op zondag zijn de bedrijven in Zwitserland dicht dus een expert raadplegen kon niet.
lang leve de laptop en met behulp van Google zoeken naar een bandenhandelaar in de buurt die eventueel op maandag zou kunnen benaderd worden voor een oplossing. de eerste de beste zit dan op een kleine 22 kilometer afstand, dat is best ver met een zware motor op een lekke band. geen goede optie dus. optie twee is 39 kilometer verder en op maandag dicht. dat beperkt de mogelijkheden drastisch en aanzienlijk. Dan maar de SOS hulpdienst van de verzekeraar benaderen om te kijken wat hij voor elkaar kan krijgen. het hele verhaal uitgelegd, 27 augusts vertrokken, plan van 75 passen doen, 4500 kilometers door 6 landen, waarbij er nog 4 dagen sturen aan zitten te komen en ik wil de reis héééél graag voltooien.
De man aan de andere kant, zelf ook motorrijder, kende de reis niet maar toonde wel alle begrip voor deze situatie en kwam met een plan waar ik me wel in kon vinden. Hij zou de Zwitserse collega's gaan benaderen met mijn verhaal in het achterhoofd. Doel: de reis afmaken en wel door een afsleepdienst mij met motor naar een bandenreparateur te laten brengen. banden beoordelen en/of vervangen en dan kan ik verder met de reis. Alleen twee onzekerheden in het plan, is er een bandendreparateur open en heeft die tijd en indien vervanging nodig is, heeft hij dan de juiste maat banden op voorraad??. Dit gesprek vond plaats om 6:00 uur in de ochtend en om 7:00 uur bij het ontbijt heb ik alle medereizigers ingelicht en de hoop uitgesproken ze vanavond te zien in Arabba bij het avondeten.
om 8:30 uur een telefoontje van de Zwitserse afsleepdienst, of ik weet of de verzekering de afsleepkosten ging betalen? Hij had als reparatiedienst in gedachten de BMW-dealer in Maienfeld, 35 kilometer verderop (grappig, die had ik ook gezien, is maandag dicht). Dus hup weer de SOS hulpdienst gebeld voor accoord van deze kosten. Afsleepdienst gebeld, maten doorgegeven van de banden, zodat bij vervanging dat ook daadwerkelijk de juiste zijn. Hij ging bellen met de BMW-dealer en belt dan terug. BMW-Dealer is dicht kwam afsleper achter :D het werd een bandenhandelaar in Landquart, hij zou binnen 5-10 minuten bij me zijn. Motor opgeladen en hop naar Landquart, beide banden zijn vervangen en om 10:40 kon ik op pad naar Arabba, rechtstreekse route stelt qua afstand helemaal niks voor, 285 kilometer, maar door het landschap met bochten, bergen, passen enzovoort is het wel bijna 5 uur sturen met een gemiddelde snelheid van 44 km per uur. Maar goed, ik ben weer mobiel en morgen is er weer een rustdag of een lusdag, net wat je als deelnemer van deze reis wilt.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, dat lezen jullie morgen......

dit was mijn route https://www.relive.cc/view/vRO78o7jVK6