Dag 7 van 75 passen tour, van Martigny - Zwitserland naar Münster-Geschinen - Zwitserland

2 september 2023 - Münster-Geschinen, Zwitserland

het blijft lekker een ontbijtje in de luxe versie met koffie, eitje, broodjes en zelfs een krassantje, het blijft tenslotte wel een vakantie en dan moet je het gewoon naar je zin kunnen hebben vind ik. Wederom alle spullen verzamelen en dan hoppa alles in de koffers van de motor en we kunnen weer. Niet zo vroeg opgestaan als de vorige keren want vandaag is het eigenlijk (vergeleken met de afgelopen dagen) een 'kort ritje van maar 307 kilometers'. weinig passen, 6 stuks maar wel mooie.

Het gebeuren van gisteren zit me toch wel hardnekkig tussen de oren en de eerste kilometers zit ik toch niet comfortabel op de motor, ik weet dat ik prima kan motorrijden anders was ik niet aan deze reis begonnen. Ik wist bij het boeken al dat het naar horizon motorreizen maatstaven pittige dagen zouden worden, technisch bochtenwerk, en heel veel van die bochten, krap, ruim, stukken rechtdoor op tempo maar ook rustigjes aan stukken. Als je geen vertrouwen in de motor onder je hebt, kun je dit beter niet gaan doen. maar toch, ik zat er niet lekker op, verkrampt was het ook niet, maar gewoon niet comfortabel. het heeft toch wel een hele tijd geduurd voor dat ik weer een beetje lekker in mijn motoroutfit ging voelen. Gelukkig was deze route kort met niet al te veel haarspeldbochten en veel bochten met relatief redelijk overzicht.

En de Zwitserse wegen zijn van redelijk kwaliteit, dat scheelt ook weer in het comfort. De alpen zijn er ook adembenemend mooi maar toch weer anders dan de Franse, het klinkt gek als ik dat nu schrijf maar het klopt wel. De Grimsel pas heeft vandaag de meeste indruk op me gemaakt omdat er meerdere stuwmeren zijn aangelegd/gemaakt op diverse hoogtes. op de route merk je ook heel snel dat Zwitserland meer toeristisch is ingesteld dan bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland, want daar zijn de dorpjes bijna in slaap terwijl de Zwitserse dorpjes juist bruisen van bedrijvigheid. Ook merk je dat de bergwegen erg populair zijn onder motorrijders en wielrenners. en waar de ene motorrijder heel vlot sturend de weg aflegt zijn er ook die er rustig de tijd voor nemen. Misschien is dat dan weer het verschil tussen de lokaal bekende rijders en de niet lokaal bekende rijders.

Hoe dan ook ik heb er weer van genoten, nu eerst douchen, want 25 graden in motorpak betekend zweten. Morgen nog één dagje in Zwitserland en dan weer terug naar Italië.

tot morgen

Dit was mijn route https://www.relive.cc/view/vevYQL1dzyv