dag 3 van de 75 passen tour, van Sochaux - Frankrijk naar Aix-Les-Bains - Frankrijk

29 augustus 2023 - Aix-les-Bains, Frankrijk

heerlijk geslapen, dankzij een prima bed en eindelijk eens een normaal formaat stevig kussen, wel zo fijn. Ontbijt was gesitueerd in een sober, ietsje kille ruimte maar dat geeft niet, je kunt niet alles hebben. de jus was vers geperst door een machine, dus zeker weten vers door de zelf ingestopte sinaasappelen, héérlijk. koffie iets te slap qua sterkte van smaak, maar vooruit. broodjes nog warm, ook erg aangenaam en ondanks dat ik best vroeg was (06:30) was er toch best veel volk in de eetzaal. heerlijk kunnen bijkletsen over gisteren met een mede-reiziger (maar hoe heet de man nu toch ook al weer???) en na een simpel "tot straks" gereed maken voor vertrek naar Aix-Les-Bains.

PXL_20230829_083329359

Op de route zouden er mogelijk één afsluiting en zeker weten een omleiding zijn. en regen, veel regen, heel veel regen. ter voorbereiding had ik al de regenvoering in de motorbroek en in de motorjas gedaan, eindelijk eens testen of ze ook echt waterdicht zijn. bij start zag ik op het dashboard een relatief comfortabele 12 graden vermeld staan, niet slecht voor 7:30 uur, op de route zag ik hem dalen naar 11, naar 9, naar 8,5 en zelfs naar 7. bij de tankstop toch maar even de thermovoering in de jas gedaan want het werd wel en beetje frisjes met een natte motorjas en stilzittende op de motor. het was een heerlijke vlotte tour op lekker tempo met niet al te krappe bochen en hier en daar een paar oppassen-momentjes omdat volgens goed Frans gebruik, nieuw asfalt ook gravel als deklaag krijgt.

PXL_20230829_104113829

en toen was het even raar, ik navigeer tijdelijk even via telefoon (zie reisverslag dag 1) en in plaats van opladend percentage van de accu was er een dalend percentage van de accu, dus hup hup motor aan de kant, draadje wisselen en okee hij geeft een laadsymbool. 10 minuutjes later even checken, ja leuk, wel symbool, maar hij laad niet, het percentage daalt alleen maar. ik besefte mij toen ook best goed dat géén werkende telefoon met dode accu ook betekent, géén navigatie en dan op onbekend terrein met Frans sprekende locals, tsja, dat vraagt om drastische maatregelen. dus offline route gedownload op Google Maps (internet gebruikt tenslotte óók stroom), de horizon motorreizen geleverde route afbreken en op snelste manier naar hotel toe, een weloverwogen risico nemend dat als ik met pech of ongeval kom te zitten dat ik niemand kan bereiken. Onderweg heb ik een paar keer de telefoon uitgezet omdat ik aanwijzingen kreeg van 11, 23 en 34 kilometer tot volgende afslag. maar....... ik heb het gered, met nog maar 2% (en extreme batterijbesparing aan, bewust maar één app, Google Maps, gebruikend).

Roos-Marie heb ik via de laptop laten weten hoe het zit en wat er gaande is want normaal doen we even een kort video-gesprek via whatsapp, wat dus niet gaat werken als de telefoon dood is. En NIETS laten weten is geen optie want dan krijgen we ongerustheid en mogelijk belacties naar een reisleiding of Horizon Motorreizen. Inmiddels ben ik druk met de telefoon droogföhnen, met name de usb-poort, en eens verzinnen hoe ik dit voor morgen ga oplossen qua navigatie. ach in noodgevallen rijd ik gewoon met een of meerdere medereizigers mee, alle vertrouwen dat dat goedkomt.

en nu even rustig badderen, en bedenken wat de beste oplossing gaat zijn...... tot morgen

ik heb relive even vroegtijdig afgebroken om accuduur te verlengen, maar dit was de route https://www.relive.cc/view/v8qVQrQy776