van uitstel komt zeker geen afstel

27 augustus 2023 - Voerendaal, Nederland

Deze reis staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Om diverse redenen is het er nog niet van gekomen om hem te gaan doen. er was natuurlijk Corona de afgelopen twee jaar en dat weerhoud me van vakantieplezier als ik niet weet wat ik voor maatregelen tegen ga komen in de diverse landen. Ondertussen zijn ze overal óf afgezwakt of verdwenen, dus dan kan het wel, dacht ik zo. Drempel twee, één van de grootste ook direct, Roos-marie kan natuurlijk achterop mee, ze kan ook op haar eigen motor mee, maar die dagelijkse afstanden, tsja, dat is wel een dingetje om terdege rekening mee te houden. Na diverse keren het gesprek hier over aan te gaan heeft ze besloten dat ik hem alleen ga doen, mits ik verslag blijf doen van mijn belevenissen, foto's en video's deel.

dus een keer solo op reis, dat op zich is al een belevenis

de reisorganisatie schrijft over deze georganiseerde reis het volgende:

  1. Heenroute: Aken - Elzas | 367 km Deze reis is voor bikers die in zijn voor een ongekende belevenis en die de ultieme uitdaging aan willen gaan! In 2 weken tijd ga je een gigantisch aantal passen bedwingen! Durf jij dit jaar mee te rijden met deze supertour?De route start op de snelweg bij Heerlen en brengt je over de snelweg om Aachen heen naar de Eifel. Eerst steek je nog een klein stukje door het Parc Natural des Hautes Fagnes (België) heen, om via leuke bochtige wegen door de Eifel en het Moezel te rijden. Op de bochtige route naar het Pfalzerland tref je nog geen passen aan, maar heb je zeker mooie stuurwegen. Onderweg passeer je diverse leuke dorpen. De vele bochten worden uiteraard ook vergezeld door een variatie aan mooie uitzichten. In de Noord Vogezen rijd je de eerste pas op deze toer. Net voordat je bij het hotel aankomt passeert je het hoogste punt bij km stand 360: Col du Pfaffenschlick (375 m). Hierna is het nog slechts een paar kilometer over een leuke bochtige weg naar het hotel. De motor kan op de privé parkeerplaats van het hotel geparkeerd worden.
  2. Dagroute 2: Vogezen – Soschaux | 405 km Na een stevig ontbijt begin je aan een indrukwekkend lijstje Franse col's die je vandaag gaat rijden: Col du Donon – 727m, Col du Moulin – 592m, Col de Mandray – 694m, Col du Bonhomme – 949m, Col du Louchbach – 984m, Col du Calvaire – 1.144m, Col du Wettstein – 880m, Col de la Schlucht – 1.139m, Col des Feignes Sous Vologne – 955m, Col du Bramont – 956m, Col de Grand Ballon – 1.343m, Col du Hundsrück – 748m. De route start met een mooi bochtig geheel door de Noord Vogezen. Nog even geen passen, maar wel veel leuke bochtige wegen door een mooie natuur. Variërend van kleine en smalle wegen afgewisseld met wat bredere wegen. De heuvels gaan al snel plaatsmaken voor de wat hogere bergen en de bochtige wegen blijven behouden. Na 2 uur rijden passeer je op de eerste pas van vandaag het hoogste punt van de Col du Donon (727m). Daarna volgen de cols elkaar in een rap tempo op. Het laatste deel van de route rijd je door de mooie en oude stad Belfort. Het kan hier druk zijn aangezien Belfort een grotere stad is in de regio. Na Belfort volg je de route en kom je snel genoeg bij het hotel aan van deze dag.
  3. Dagroute 3: Doubs & Jura – Aix les Bains | 362 km Je start vanuit Frankrijk en al vrij snel bereik je de Zwitserse grens. Hier rijd je een stuk door Zwitserland om vervolgens weer terug naar Frankrijk te gaan en de Jura in te rijden. Na een paar kilometer zie je het mooie Lac de Saint-Point liggen en betreed je het Jura massief. De Jura is een gebergte aan weerszijden van de grens tussen Frankrijk en Zwitserland. Met deze route gaan we dwars door het gebergte en proberen we je de mooiste plekjes mee te laten pakken. De Jura is een oud berggebied, waarvan de toppen zich parallel aan elkaar uitstrekken van noord naar zuid. Het is een prachtig gebied en zeer geschikt voor motorrijders. Via de Col de la Croix de la Serra, met een top van 1.049m, verlaat je het Juragebergte richting het Lac de Bourget. Voordat je bij het hotel aan komt, rijd je nog over de tweede en laatste schitterende pas van vandaag: Col du Grand Colombier (1.498m). Een col bekend uit de Tour de France met een erg mooie uitzichten. 
  4. Dagroute 4: Hautes Alpes – Sauze d’Oulx | 360 / 400 km Vandaag staan er meer dan 15 hoge passen op het programma namelijk: Col de la Clusaz – 1184m, Col de la Plainpalais – 1173m, Col de Leschaux – 897m, Col des Essérieux – 833m, Col du Marais – 843m, Col de la Croix Fry – 1.477m, Col de Aravis – 1.478m, Col de la Forclaz Queige – 871m, Col de Madeleine – 1.993m, Col du Glandon – 1.924m, Col de la Croix de Fer – 2.067m, Col du Mollard – 1.630m, Col du Chaussy – 1.533m, Col du Ventour, Col du Télégraphe – 1.566m, Col du Galibier – 2.645m, Col du Lautaret – 2.058m, Col du Montgenèvre – 1.854m. Een stevige route vandaag, waarbij het mogelijk is om te kiezen voor een korte of een lange route. Beide routes brengen je over en door de mooiste passen van de Hautes Alpes. Je eindigt bij het hotel waar je twee nachten verblijft.
  5. Dagroute 5: Rondrit Franse en Cottische Alpen | 451 / 486 km Opnieuw een zeer stevige route vandaag met 10 hoge cols, maar je kunt uiteraard ook een rustdag inplannen. Vandaag staan de volgende passen op het programma: Col d’Izoard – 2.360m, Col de la Platrière – 2.220m, Col de l’Ange Gardien – 1.347m, Col de Vars – 2.109m, Col de la Bonette – 2.802m, Col de la Lombarde – 2.350m, Col le Valcavera – 2.416m, Col d’l Morts – 2.480m, Colle d’Esischie – 2.370m, Colle di Sampeyre – 2.284m, Colle Dell’ Angelo – 2.744m. Vrijwel direct begin je aan Col d`Izoard met een hoogte van 2.360m. Dit is een prachtige col met een schitterend uitzicht. Verder zuidelijk passeer je de Col de la Platrière. Na deze mooie cols blijft het fantastisch om te rijden met eerst Col de Vars en daarna de wat drukkere, maar wel een van de hoogste wegen van Europa, Col de la Bonette. Op de Col de la Bonette pakken we nog een extra lusje mee, zodat je tot een hoogte van 2.802m gaat.  Het tweede gedeelte van de route bevat relatief onbekende, maar wonderschone passen op weg terug naar het hotel. 
  6. Dagroute 6: Zwitserland Saint Bernard – Martigny | 316 / 360 Vandaag verlaat je Frankrijk en ga je op weg naar Zwitserland met opnieuw prachtige hoge passen: Col du Montgenèvre – 1.854m, Colle delle Finestre – 2.178m, Col du Mont Cenis – 2.083m, Col de L’Iseran – 2.770m, Col du Petit Saint-Bernard – 2.188m, Col du Grand Saint-Bernard – 2.469m. Vandaag heb je ook de keuze tussen twee routes waarbij er een route voorzien is van een stuk onverharde wegen. Colle delle Finestre is een prachtige bergpas met geasfalteerde weg tot 2.176m hoogte. Daarna komt er een stukje onverharde weg door het Parco Naturale Orsiera Rocciavè. Vervolgens steek je nog even de de grens over met Frankrijk en iets onder de top van de Col du Mont Cenis is er prachtig uitzicht op het stuwmeer Lac du Mont-Cenis. Vanaf daar ga je naar één van de hoogste collen van Europa: Col de L`Iseran met een hoogste punt van wel 2.770m. Hierna rijd je door Val d`Isere, een groot bekend ski dorp waar in 1992 enkele onderdelen van de olympische winterspelen zijn gehouden. Vanaf Val d`Isere rijd je over Col du Petit-Saint-Bernard weer Italië in. Vanuit Aosta ga je via Col du Grand Saint-Bernard met een top van 2.469m de grens van Zwitserland over. De route zit er dan alweer bijna op en brengt je terug naar het hotel.
  7. Dagroute 7: Interlaken en St. Gotthard – Münster-Geschinen | 307 km Vanuit het hotel kom je al snel aan bij Col de la Croix en Col du Pillon. Hier staat een grote gondel en als je daarmee omhoog gaat, kun je over de eerste hangbrug ter wereld lopen met een spectaculair uitzicht. Vervolgens rijd je naar Interlaken. Hier heb je prachtig uitzicht over de Thunersee en de Brienzersee, waar je tussendoor rijdt. De route vervolgt zich naar de passen van de Alpen via de Aareschlucht. De Aareschlucht is een kloof die is uitgesleten door de rivier de Aare, waarvan de stroming door de nauwe doorgang sterk verhoogd wordt tot ongeveer 12 km/h op het punt dat de rivier de Aareschlucht verlaat. De lengte van de kloof bedraagt 1.400 meter; op het smalste punt is de kloof slechts een meter breed. Hierna volg je de route naar de Grimsel pas met een pashoogte van 2.164m. Je kunt op de top gratis een panorama weg rijden, deze is zeker de moeite waard. Na de Grimselpass rijd je vrijwel direct de Furkapass op. Het passen festijn is hierna nog lang niet over, want de Passo San Gotthardo volgt! Uiteraard gaan we over de oude pasweg. Je passeert het hoogste punt op 2.106m. De laatste pas van vandaag is de Nufenenpass of Passo della Novena met een pashoogte van 2.480m. Na het dal op het einde van de route kom je vrij snel bij het hotel aan.
  8. Dagroute 8: Monstertoer Grimsel, Susten en Splugapas | 438 km Vandaag rijd je de langste dagroute uit de 75-Passen Tour. Je start vandaag één van de grote Alpenpassen die je gisteren tegengesteld hebt gereden: De Grimselpass. Na Grimselpass vervolg je de route over de Sustenpass, Oberalppass en de Lucmanier pass. Iets voor de top van de Sustenpass gaat de route naar rechts richting de Steingletscher. Het is behoorlijk imposant om aan de voet van zo’n grote gletsjer te staan. Na de Lucmanier pass kom je in het plaatsje Biasca, waar je op een gegeven moment aan de linkerkant een heerlijk restaurantje hebt. Na de koffiestop rijd je door naar de San Bernardino pas, waarbij je het hoogste punt passeert op 2.066m en eventjes verder kom je op de top van de Splugenpass op 2.117m. Vanaf daar rijd je verder naar de Malojapass, waarna je door het exclusieve en dure stadje Sankt Moritz rijdt. Van daaruit rijd je de laatste pas van vandaag: de Julierpass, die een pashoogte van 2.284m heeft. Na de Julierpass kom je aan in Wolfgang-Davos waar er een heerlijk hotel op je wacht om nog eens na te praten over de 450km route van vandaag.
  9. Dagroute 9: Italiaanse Dolomieten | 358 km Vanuit Davos volgen de prachtige brede passen elkaar op. Als eerste rijd je de Flüelapass op. Het hoogste punt van deze pas ligt op 2.383m. Aan je rechterhand bevindt zich de Schottensee en direct links de Schwarzsee. De hele pas geeft je prachtige uitzichten over de weg en het dal, dus af en toe even stoppen langs de weg om een foto van de haarspeldbochten of het prachtige berglandschap te maken is aan te raden. Daarna door naar de Ofenpas (2.149m). Het is hier leuk om even een ijsje te eten bij Süsom Givè, het restaurant op de top, vanwaar je prachtig uitzicht hebt. Hierna volgt de Umbrailpas. Deze pas ligt op de grens tussen Italië en Zwitserland in het Nationaal Park Stelvio. Het hoogste punt ligt op 2.503m. Dan de afslag naar de Stelvio. Je gaat op deze reis naar de top en dan (een stukje) via dezelfde weg terug. De Stelvio is met 2.757m één van de hoogste verharde bergpassen in de Alpen. De route brengt je naar het hoogste punt van de pas bij het restaurant Tibet. Je hebt hier bij helder weer een schitterend uitzicht over de vele haarspelden die de Stelvio kent. Aan de kant die je naar beneden rijdt, passeer je er 36. Via dit indrukwekkende lijstje passen rijd je richting het hotel aan de voet van Passo Pordoi: Gaviapass – 2.652m, Tonale pass – 1.883m, Passo della Mendola – 1.363m, Passo Lavazè – 1.805m, Passo Costalunga – 1.745m, Passo Pordoi – 2.239m 
  10. Dagroute 10: Megapassen Dolomieten | 255 km Uiteraard is er voor deze dag ook een mooie, niet al te lange route, beschikbaar. Je kunt er ook voor kiezen om een rustdag te nemen en bij het hotel te vertoeven. In de Dolomieten  zijn dan ook genoeg andere dingen te beleven. Zo kun je op de Pordoi met de kabelbaan naar de Sass Pordoi tot op 2.950m komen. Schitterend uitzicht en de liefhebber kan hier ook naar beneden wandelen. Je kunt ook gaan parasailen of vanuit het hotel een korte wandeling doen in de bergen doen. Voor diegene die er geen genoeg van kunnen krijgen hierbij het indrukwekkende lijstje passen voor vandaag: Passo Campolongo – 1.875m, Passo Valparola – 2.168m, Passo Falzarego – 2.117m, Passo di Giau – 2.236m, Passo Staulanza – 1.773m, Passo Duran – 1.605m, Passo Cereda – 1.316m, Passo Rollo – 1.989m, Passo Valles – 2.032m, Passo San Pellegrino – 1.918m, Passo di Sella – 2.218m, Passo Val Gardena – 2.121m. 
  11. Dagroute 11: Grossglockner – Gerlos | 378 / 424 km Vandaag laat je via diverse Dolomieten passen Italië achter je en rijd je richting een van de bekendste passen van Europa, namelijk de Großglockner Hochalpenstraße met een hoogte van 3.798 meter meteen de hoogste berg van Oostenrijk. De Großglockner is gelegen in het Hoge Tauern-gebergte. In dit gebergte ontspringt de Pasterze-gletsjer. De Großglockner Hochalpenstraße is een 47,8 km lange tolweg met veel (genummerde) bochten. Na deze indrukwekkende pas blijf je nog even in Oostenrijk en rijd je richting het ski paradijs Gerlos, waar je de voorlaatste overnachting hebt. Net voor Gerlos passeer je de machtige Krimml watervallen. Zeer indrukwekkend om even te gaan bekijken!
  12. Dagroute 12: Gerlos - Neckar & Taubergau | 367 km Na een goed ontbijt vertrek je vandaag richting het Zwarte Woud of eigenlijk het gebied wat daar boven ligt genaamd Neckar & Taubergau. Het hotel ligt nabij Stuttgart. De bergen nemen gaandeweg de route af en zijn op enig moment een stuk lager dan de afgelopen dagen. Via mooie Duitse wegen rijd je het Duitse middelgebergte in de richting van Stuttgart. De wegen blijven uitdagen en leuk ondanks dat de bergen lager zijn geworden. Het hotel ligt in de kleine plaats en Stuttgart is met de metro te bereiken. 
  13. Terugroute | 461 / 488 km Na het ontbijt neem je afscheid van elkaar en heb je de keuze om via een uitgezette route via het Pfalzerland naar de Nederlandse grens te rijden of je kiest ervoor om de motor op de snelweg te zetten en de laatste dag in een rap tempo af te werken. Aan jou de keuze. Optioneel reserveren we ook graag nog een extra overnachting voor je om het laatste deel van deze reis geheel binnendoor terug richting huis te rijden.  Deze reis bevat lange routes van vaak meer dan 300 km per dag met erg veel bochten per km, waarbij verschillende keren over 10 of meer passen op dezelfde dag wordt gereden. Dat is meer dan een flinke kluif. Daar moet je stevig voor op je zadel zitten. Heb jij ervaring in de bergen en rijd je probleemloos dagen aan een lange trajecten? Dan kan dit zomaar jouw droomreis worden! route 75 passen

Foto’s